Bayramda piyasaya 10 milyar TL girdi

Seyahat Acentaları Yöneticileri Derneği (SAYD) Başkanı Sefa Altınay, 10 günlük bayram tatilinde ekonomiye 10 milyar TL civarında sıcak para girdiğini söylediAltınay, “Günlük 1 milyar TL ekonomiyi de biraz rahatlattı. Çünkü bu tatil bütçeleri genelde tasarruf bütçeleri. Dolayısıyla 10 günlük tatil ekonomiye nefes oldu” dedi.

 

Seyahat Acentaları Yöneticileri Derneği (SAYD) Başkanı Sefa Altınay, 10 günlük bayram tatilinin piyasaya etkilerini değerlendirdi. Bayramın genelde iyi geçtiğini kaydeden Altınay, “Özellikle mevsimin başı olması ve okullar açılmadan önceki döneme denk gelmesi halkımızın bu tatile büyük ilgi göstermesine yol açtı. Hemen hemen bütün tesisler doluydu. Tahminlerimize göre 10 günlük bayram tatili, ülkemizde 10 milyar TL civarında bir tatil ekonomisinin oluşmasını sağladı. Bunun tamamını ‘konaklama’ diye algılamamak gerekiyor. Bunun ulaşımı, oteli, apartını unutmamak lazım. Yani oldukça geniş bir yelpaze. Bu da günlük 1 milyar TL’lik bir tüketime tekabül ediyor. Bu rakam iyi bir rakam. Para dışarıya çıktı. O anlamda ekonomiyi de biraz rahatlattı. Çünkü bu tatil bütçeleri genelde tasarruf bütçeleri. İnsanlar tasarruf için biriktirdikleri parayı o dönem için harcıyor. Dolayısıyla bu 10 günlük tatil ekonomiye bir nefes oldu diyebiliriz” dedi.

 

UZAYAN SEZONDA OTELLERİ KİM DOLDURACAK?

Sezonun uzuma ihtimali üzerine konuşan Altınay , “Sezonların uzamasını sağlayan zaten Avrupa pazarıdır. Rusya, Yakın Doğu, Balkan ülkeleri, Doğu Avrupa ülkeleri genelde ekim ayı ortası gibi biter. Uzatan milletler genelde Almanlar, İngilizler, Hollandalılar, Avusturyalılar, İsviçreliler ve Fransızlardır. Onlar da olmadığı için bu sezon uzamasa da, uzayan sezonda otelleri kim dolduracak? İşte asıl o soru işareti. Şu anda bayram da otellerin dolu olmasına seviniyoruz. Tabi çok zor dönemi geride bıraktığımız için seviniyoruz ama asıl 15 Ekim’den sonra tekrar bir durum değerlendirmesi yapmak lazım” diye konuştu.

 

BU KIŞ ZOR GEÇECEK

Bu kış döneminin zor geçeceğini de tahmin eden Altınay, şöyle konuştu: “Bu kış birçok tesisin kapanacağı konuşuluyor. Bu da doğal olarak istihdamı etkiliyor.  İnsanlar işten çıkacak ve işsiz kalacaklar. Şubat ayında Bakanlığın yaptığı bir milli seferberlik vardı. Burada sağlanan teşviklerle işe girenler oldu. Kasım geldiğinde otelini dolduramayan otelci kapatacak ve yine bir sürü işsiz olacak. O yüzden bu sezonu geciktirmek ve ileriye yaymak sadece lafla ve ‘böyle istiyoruz’ demekle olmuyor.  Bumun altını doldurmak lazım. Eğer Avrupa bazında turist gelmiyorsa sezon uzamaz.  O zaman iç pazara döneceğiz ve ‘nasıl bir çözüm bulabiliriz‘ diye düşüneceğiz. Bunun için de proje üretmemiz gerekiyor.  Zira bu dönemde Orta Doğulu ve İranlı, kasım ve aralık aylarında gelmiyor. Rus da muhakkak ki devam edecektir. Rusya’da tur operatörlüğü yapan firmaların otelleri de var. Bunlar da tek tük otellerini açık tutacaktır. Ama bu genel anlamda ortalamayı çok yukarıya taşıyacak bir etki sağlamaz.”

 

24 EYLÜL SONRASI

KARTLAR YENİDEN KARILIR!

2018 sezonu için umutlu konuşan SAYD Başkanı Sefa Altınay, açıklamalarını şöyle sürdürdü: “2018 rezervasyonlarını konuşmak için şuan çok erken. Zira Avrupa pazarında şuan kataloglar basılıyor. Bu kataloglar ekim kasım gibi pazara çıkar ve işin rengi o zaman belli olur. Rusya için de çok erken. 2018’in daha hareketli olacağına yönelik şuan için sadece umut var. Özellikle Orta Avrupa pazarına yönelik ciddi umuluyduk. Ama Almanya’daki seçimler nedeniyle siyasilerin yapmış olduğu açıklamalar yine gerdi ortalığı. Dolayısıyla 24 Eylül bir geçsin ondan yine sonra ‘kartlar yineden karılır’ diye düşünüyorum. 2018 Avrupa pazarıyla ile ilgili umutsuz olmamalıyız diye düşünüyorum. Rusya için zaten olumlu düşüncelerimiz var. 2015’i yine yakalayamayabiliriz ama bu seneden ve geçtiğimiz seneden daha iyi olacağı kesin.” 

Kubilay ELDEMİRCİ
AKDENIZ GERÇEK